29 فروردین 1397

سفری از عاشورا تا اربعین به ضمیمه شرح زیارت های عاشورا و اربعین

مولف: حدیث صانعی   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

این اثر موضوع عاشورا را از ابعاد و زوایای تاریخی، اعتقادی و عرفانی مورد مطالعه و پژوهش قرار داده است.

نگارنده در آغاز راجع به اهداف قیام عاشورا و وجوه و جنبه‌های اجتماعی و سیاسی بحث کرده و نیز به بعد عاطفی و احساسی و هدایتی و تربیتی این واقعه مهم تاریخی اشاره می‌کند. وی سپس با طرح پرسش امام کسیت؟ و اینکه امامت چه خصوصیات و مشخصاتی دارد؟ رشته سخن را ادامه داده و از امامت با عنوان عهد خدایی یاد کرده و از دو صفت صبر و یقین به منزله خصلت مهم امام نام می‌برد. حسین و ارث ابراهیم موضوع فصل دیگری است که نویسنده بدان پرداخته و در فصول بعد ذهن خوانندگان را به شرح و بررسی عبارات و جمله‌های زیارات عاشورا و نیز زیارت اربعین و تفاوت‌های این دو زیارت با یکدیگر معطوف می‌دارد .

نمونه متن کتاب سفری از عاشورا تا اربعین

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------

عزت مندی در قیام عاشورا

قیام عاشورا ، قیامی بود که با عزت آغاز شد ، با عزت به انجام رسید و با عزت باقی ماند . ادامه آن نیز فقط با عزت ممکن می شود . شعار این قیام از ابتدا هیهات منا الذله بود . امروز نیز کسی می تواند خود را منسوب به حسین (ع) بداند و خود را عاشورایی بنامد که در صراط عزت گام گذارده باشد . زبونان ذلت پذیر ، هر چه هم فریاد یا حسین برآورند ، فرسنگ ها با مرام عاشورا فاصله خواهند داشت .

پرچم داری نهضت حسینی در زمان عافیت و هنگامی که کربلایی در کار نیست تا ابتلاء و آزامایش به میان آید و ماهیت اشخاص را برملا سازد ، امر دشواری نیست . در حضور ادعاء ابتلاء غایب است و محک خوردن افراد میسر نمی شود . هنگامی سره از ناسره تمیز داده می شود که پای ایثار و فداکاری به روزگار ما باز شود . گر چه مفهوم ایثار و فداکاری هم به دوران ما استحاله گردیده و ریا و تظاهر هم چون موریانه این دو مفهوم والا را از درون پوک نموده و فقط رنگ و لعاب ظاهری اش را باقی گذارده است . وا اسفا که این بلا دارد بر سر مفهوم عاشورایی هم نازل می شود . همه روزه شاهد تلاش گسترده اردوگاه زر و زور و ریا هستیم تا این گل واژه الهی را بی محتوا کرده و خاصیت انقلابی آن را کم رنگ تر نماید . و در این مسیر ، انسانیت انسان ها است که به قیمت های متفاوت به فروش می رود . ( صفحه 18 )

 

صبر و یقین ، دو خصلت دیگر امام

رسالت رسول امام و امام رسول ، کاری سخت و طاقت فرسا است . وقتی رسول یا امام می خواهد به میان اجتماع برود و با افکار و عقاید متفاوت مردم که هر کدام اش برای صاحب آن عقیده حکم یک شی ء مقدس را پیدا کرده برخورد نماید ، طبعا با مقاومت های مختلف مواجه می شود . طیف وسیع اقشار مردم ، چه آنان که طالب قدرت و مقام اند ، چه آنان که برای خود علم و قداستی قائل شده و قطب مراجعه مردم شده اند . با کسانی که در پی کسب ثروت از هر راه ممکن هستند ، و چه آنان که از فرط جهالت ، بازیچه دست این و آن می شوند ، هیچ کدام او را راحت نخواهند گذاشت و با انواع ترفندها و حیله ها به مقابله با او بر خواهند خاست . شیوه هایی از قبیل : تهمت ، استهزاء ، تکذیب ، شکنجه ، زندان و قتل ، همه به کار گرفته می شوند تا مدعی را از صحنه اجتماع حذف کنند . قرآن مشحون از بیان این شگردهای مخالفان است که در شرح حکایت پیامبر آمده است . در تاریخ اسلام هم شاهد هستیم که تمامی خلفا ، امامت حضرت علی و اولاد او علیهم السلام را تکذیب کردند . زیرا نمی شد با اقرار به امامت ایشان ، خود را خلیفه بخوانند . لذا با رد امامت آنان ، راه را برای خلافت غاصبانه خود هموار می نمودند و هر زمان هم احساس خطر می کردند به قتل آنان اقدام می کردند . و شاهد هستیم که همگی ائمه با خانه نشینی و محاصره و تبعید و زندان و قتل مواجه بودند ... ( صفحه 72 )

 

چرا به امام حسین (ع) اباعبدالله گفته می شود ؟

زیارت با سلام آغاز می شود : السلام علیک یا ابا عبدالله

مخاطب سلام ، امام حسین (ع) است که با لقب اباعبدالله خطاب می شود . این موضوع ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده که چرا کنیه امام حسین (ع) ابا عبد الله است ؟ اگر کنیه پیامبر (ص) ابوالقاسم است برای این که پسری به این نام داشتنه اند . اگر کنیه حضرت علی (ع) اباالحسن است ، به خاطر نام امام حسن مجتبی (ع) است . اما امام حسین (ع) که فرزندی به نام عبدالله نداشتند . ایشان صاحب سه پسر به نام های علی اکبر ، علی اوسط و علی اصغر بودند . بعضی ها بی آن که به خود زحمت فکر کردن بدهند که چرا چنین لقبی برای ایشان پدید آمده ، پسری به نام عبدالله برای او خلق کردند که پس از علی اصغر به دنیا آمده است . عده ای دیگر از جمله شیخ مفید در ارشاد ، نام علی اصغر را عبدالله  رضیع گفته اند . رضیع یعنی شیرخواره . علامه سید محسن امین العاملی در کتاب امام حسن و امام حسین (ع) نام امام سجاد (ع) را علی اصغر خوانده و علی اصغر را عبدالله رضیع گفته است ... ( صفحه 137 )

 

رضایت به ظلم ، مشارکت در ظلم است

تکلیف مومن این است که حق بگوید و از حق دفاع نماید و متقابلا از ظلم و ظالم بیزار و متنفر باشد . هر گونه همراهی با ظالم اعم از عملی ، زبانی ، مالی ، رضایت قلبی حتی سکوتی که از آن موافقت فهمیده شود ، همگی به تناسب موضعی که گرفته شده ، به نوعی مشارکت در عمل ظالم است . ظالم اگر بداند که افکار عمومی در قبال طلم او چه موضعی اتخاذ می کنند ، در کار او بسیار موثر است . مخالفت عمومی می تواند او را متوقف کرده یا ظلم او را به حداقل برساند ، به عکس ، موافقت عمومی یا سکوت مردم او را جری و گستاخ خواهد نمود . ضمن این که اطمینان پیدا می کند که در آینده کسی از او بازخواست نخواهد کرد زیرا اکثرا از کار او راضی هستند . این رضایت یعنی جواز ظلم و جور به ظالم جائر دادن ... ( صفحه 329 )

تعداد مشاهده (161)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مطلب "سفری از عاشورا تا اربعین به ضمیمه شرح زیارت های عاشورا و اربعین"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید