دبیرستان دخترانه فرزانگان 7 دوره اول
 
  درج مطلب  
 
 

به نام خدا

شروع سخنرانی با ابتدا به نامه حضرت علی ع به امام حسن مجتبی ع بود. خطبه 31 نهج البلاغه

سپس در رابطه با تحقیق انجام شده در یک دبیرستان خاص پسرانه صحبت شد و نتیجه ی تحقیق که حاکی از شکایت دانش آموزان به جهت نداشتن رابطه با اولیاء و نحوه ی ارتباط خانواده ها با فرزندانشان و عنوان شدن این بحث که چرا امن ترین افراد خانواده در نظر بچه های ما نا امن تلقی می شوند؟  وآقای دکتر  نداشتن ارتباط صحیح را داشتن مشگل از طرف اولیاء می دانند.

تعریف سلامت روانی را شناخت خود و موقعیت و رسیدن به اهداف بر شمردند.

و ادامه بحث  اجتماعی شدن فرزندانمان در راستای بحث سلامت روانی ....اجتماعی شدن سه تکلیف است : 1- تکلیف شهروندی   ،2- مادری  یا  پدری 3-  همسری

در ادامه افزودند که به فردی اجتماعی می گویند که وظایف و تکالیف خود را درست انجام دهد. سپس طی مباحثه ایی با حضار به این نتیجه رسیدند که باید اجتماعی شدن را به فرزندان آموخت و این مقوله نیاز به یادگیری و مربی دارد. و سپس در مورد انواع فاکتور های اجتماعی شدن مثل دوست یابی و ارتباط و ... صحبت شد.

 

 

                                        منتظر حضور گرم شما در جلسات آتی خواهیم بود – موفق باشید

 
   
 
 
  گزارش  روز اول و دوم هفته بهداشت و روان :  
 
 
 

 

نظر به شروع هفته بهداشت و روان سال تحصیلی 1395 با شعار" کمک های اولیه ی روان شناختی و سلامت روان برای همه " زنگ هفته بهداشت و روان توسط مدیریت محترم  دبیرستان فرزانگان 7 سرکار خانم صانعی نواخته گردید. سپس سخنانی در خصوص (لزوم هفته بهداشت و روان و تعریف آن و شعار های روز شمار هفته بهداشت و روان ،تعریف افراد خود شکوفا و توصیف ویژگی های آنان و رابطه ی سلامت روان و شادی ) توسط مشاور مدرسه خانم رضایی ایراد گردید. سپس مسابقه ایی از سخنان ایراد شده برگزار شد و سرکار خانم صانعی  کارت هدیه به برندگان اهدا نمودند.

سوال مسابقه : پنج ویژگی افراد خود شکوفا را نام ببرید؟ سارا صادقی دانش آموز پایه نهم با پاسخ درست خود برنده شد.

تعریف بهداشت روانی ، از طرف سازمان جهانی بهداشت چیست؟ عطیه جانبوری با پاسخ صحیح خود برنده پایه هفتم بودند.

 زنگ تفریح اول نیز برنامه ی صبحانه ی سالم برگزار گردید و بچه ها در محوطه ی حیاط مدرسه صبحانه ی خود را صرف نمودند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
  درج مطلب  
 
 

به نام هستی بخش جان آفرین

نگرانی های نوجوانی

 

زمانی که نوجوان با دوره ی کودکی اش خداحافظی می کند و پا به دوره ی بلوغ می گذارد ، به دلیل تغییر ظاهر و بروز صفات ثانویه ، دوران پر استرسی را پیش رو دارد و دغدغه های ذهنی زیادی برایش ایجاد می شود .

ظهور صفات ثانویه جنسی در دوران بلوغ برای نوجوان ایجاد استرس و نگرانی می کند. دلیل اصلی ایجاد چنین استرس هایی چیست؟

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ ، ظاهر نوجوان را تغییر میدهد ان هم درست در زمانی که نوجوان بیشتر به ظاهر خود اهمیت میدهد و به دنبال زیباتر کردن خود است. این تغییرات برایش خوشایند نیست . مثلا ایجاد جوش – تغییر صدا در پسرها – سیکل ماهیانه- تغییرات بدنی در دختر ها و .....

چرا این تغییرات استرس زا هستند ؟

خانواده ها باید به نوجوان خود کمک کنند و والدین با برخورد دوستانه و همچنین ارائه ی تجربیات خود از این دوران به نوجوان برای گذر از هیجانات منفی این دوران ، به آنها کمک کنند . در این دوره نوجوان نه در کودکی به سر می برد و نه آنقدر بزرگ شده که با بزرگترها هم نشین باشد و مشورت کند و حتی بزرگ ترها هم در مشورت های خانگی او را نادیده می گیرند و به دلیل ترشحات هورمونی اغلب در این سن پرخاشگر و لجباز می شوند و متاسفانه همسن مسأله باعث می شود که بر خورد والدین با آنها تغییر کند . تمام این مسائل باعث دغدغه های روحی و ذهنی نوجوان می شوند.

نقش والدین در این میان چیست؟

والدین نقش بسیار مهمی و پر رنگی را بازی می کنند . بهتر است که یک نوجوان اطلاعات خود را در خصوص مسائل جنسی، تغییرات ظاهر و علائم ثانویه جنسی از طریق خانواده به دست بیاورد تا از طریق دوستان هم سال و اگر خانواده ها رابطه ی خوب ودوستانه ایی با نوجوان نداشته باشند آنها نیز خجالت
می کشند که مسائل را با خانواده در میان بگذارند .

چند توصیه به خانواده های عزیز:

 1-به هیچ عنوان نگاه کردن های مداوم نوجوان در آینه را مسخره نکنید و از آن جلوگیری نکنید زیرا نگاه کردن در آینه به آنها اجازه میدهد که با ظاهر جدید خود کنار بیایند.

2-به هیچ عنوان مستقیما نوجوان را پند و نصیحت نکنید و سعی کنید با مراقبت های دورادور در شرایط نیاز به آنها کمک کنید.

3-توجه کنید که با آنها باب صحبت را باز کنید و با ایجاد فضایی صمیمانه در خصوص مسائل بهداشت فردی و ارائه ی اطلاعات در خصوص تغییرات البته به مقتضای سن نوجوان به آنها  آگاهی بدهید.

4-در خصوص تغییرات ظاهری که نوجوان نسبت به ان احساس خوشایندی ندارد اطمینان دهید که بروز این تغییرات به منزله ی ورود او به جمع بزرگترهاست و همه این دوران را پشت سر می گذارند تا نوجوان راحت تر با این اتفاقات کنار بیاید و سعی نکنید که خود را کنار بکشید و یا سربسته صحیت کنید .

 
   
 
 
  درج مطلب  
 
 

گزارش از اردوی یک روز در هنرستان (مخصوص پایه نهم )  محور3از برنامه تعالی مدیریت مدرسه(استقرارنظام یاددهی یادگیری)

تاریخ : 1394/12/18

 

در خصوص بخشنامه اجرایی کمیته برنامه ریزی و نظارت بر فرآیند هدایت تحصیلی شرح وظایف شماره 7- اجرای طرح  یک روز در هنرستان روز سه شنبه مورخ 18/12 /1394 به همراه تعدادی از بچه های منتخب  و علاقه مند به رشته های فنی و هنری پایه نهم با هماهنگی هنرستان آل یاسین منطقه 12 تهران اردوی یک روزه تدارک دیده شد.

هنرستان آل یاسین دارای رشته های معماری گرافیک طراحی پارچه و لباس عکاسی نقاشی نقشه کشی می باشد .

ساعت 8 صبح بازدید آغاز گردید ، ابتدا دانش آموزان به دو گروه تقسیم شدند و هر گروه به ترتیب از کلاسهای معماری – مبانی نقشه کشی اتو کد گرافیک طراحی پارچه و لباس باز دید کردند . در کلاسها توضیحات لازم توسط دبیران  مربوطه داده شد و سوالات مورد نظر دانش آموزان توسط  هنرجویان و دبیران پاسخ داده شد.

ساعت 11 پایان بازدید از هنرستان بود. در نماز خانه یک کلیپ از معرفی و توضیح رشته ها پخش شد. حسن ختام بازدید از  هنرستان آل یاسین زیارت پرچم حرم حضرت رقیه  سلام الله علیه بود.

 
   
 
 
  درج مطلب  
 
 

پیامی نو ......مقدار تسلط شما بر روی اهدافتان ، بستگی به مقدار عمل شما برای رسیدن به آن هدف را دارد .

نه به اندازه ی اطلاعاتی که در مورد ان دارید .

زندگی باید همیشه پر از هدف های کوچکتر باشد. که به زندگی هر روزتان جهت بدهد . وقتی بتوانید هدفمند زندگی کنید ،

کنترل زندگی اتان را در دست خود احساس خواهید کرد و در نتیجه هر روز شادتر خواهید بود.

 

 

و انتهای این قصه‌ی سرد و سفید

همیشه سبز خواهد بود

تا رسیدن سال نو ، تنها یک سلام خورشید باقی ست . . .

هزاران تبریک

 
   
 
 
  درج مطلب  
 
 

چند نکته در باره ی چگونگی ارتباط با نوجوان

 

 از نازپرورده کردن اجتناب کنید. کاری را که نوجوان می تواند خود انجام دهد، به جای آنها، انجام ندهید. احترام متقابل و اعتماد متقابل مبنای یک رابطه برابرند. از کنترل کردن دست بکشید. از جنگ قدرت بپرهیزید. بدانید که جبر و زور اگر از ناحیه پدر و مادر باشد، تولید مقاومت می کند.

از نوجوانان خود انتظارات واقع بینانه داشته باشید. روابطی فراهم آورید که نوجوان ها بخواهند تن به همکاری بدهند، به خود متکی شوند و قبول مسئولیت کنند. نوجوانان را تشویق کنید. روشهای تشویق نوجوان عبارتند از: دادن مسئولیت، توجه به همکاری نوجوان در منزل، نظر خواهی از او، تشویق کردن نوجوان برای مشارکت در تصمیم گیریها، قبول اشتباهات، تاکید به جریان و فرآیند به جای توجه به نتیجه، تبدیل جنبه های منفی به مثبت، احترام به قضاوت نوجوان، داشتن انتظارات مثبت و به دیده متفاوت بر مسایل نگاه کردن. در هر یک از ویژگیهای فرزندانتان به جنبه های مثبت آن توجه کنید.

گوش دادن روشی برای کمک به نوجوان است تا با مشکلاتش بهتر روبه رو شود. برای اینکه موثر گوش دهید غرولند نکنید، انتقاد نکنید و از تهدید کردن، مسخره کردن یا تضمین دادن بی جهت خودداری ورزید. آرامش داشته باشید و علاقه نشان دهید. از بحث و منازعه دوری کنید. انتقاد را به حداقل برسانید. اگر فکر می کنید انتقاد ضرورت دارد، به جای شخص از عمل او انتقاد کنید. توافق های به عمل آمده را رعایت کنید. نه تنها نوجوانتان بلکه خودتان را هم تشویق کنید.

 

نکاتی طلایی در رابطه با نوجوان

1-استفاده از روش تغافل (نادیده گرفتن): یعنی مسائل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماید و یا او را به لحاظ رفتارهایش دائم باز خواست ننمائیم.

2-ایفای نقش راهنمایی، بجای دستوری: در برخورد با مسائل نوجوان بهتر است از خودش کمک بگیریم یعنی این واقعیت را بداند که نخستین مسئول حلّ مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام نماید و ما والدین فقط وظیفه ی راهنمایی او را داریم که از عواقب تصمیم خودش مطلع شود.

3-آموزش: مهمترین دلیل ترس و اضطراب از هر موضوعی جهل و ناآگاهی نسبت به آن موضوع می‌باشد که ضروری است برای کاهش ترس و اضطراب‌های نوجوانی آموزش‌های لازم در مورد بلوغ، دوست‌یابی، حل مساله، گذراندن اوقات فراغت، برنامه‌ریزی درسی و مواردی از این قبیل به نوجوان آموزش داده شود.

 

4-اعتماد سازی: باید بیاموزیم که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خودمان جلب و جذب کنیم، چنانچه اعتماد میان نوجوان و والدین کمرنگ شود او برای حل مسائل خود به دیگران مراجعه می‌کند.

 

5-تاکید بر محبت و پرهیز از خشونت: ارتباط با نوجوان اگر بر اساس عشق و علاقه و صمیمیت استوار باشد اعتماد به نفس را در او تامین و تضمین می‌نماید و اگر بافشار و خشونت همراه باشد ممکن است موجب اختلال عصبی و دشواری‌های روانی در او شود.

 

6-الگوهای رفتاری والدین: نوجوان علاقمند است که والدین دارای شخصیتی مستحکم و با ثبات و پایدار باشند چون به اتکاء شخصیت و همانند سازی آنان نیازمند است.

 

7-پرهیز از مناقشات خانوادگی: خانه بایستی محل آرامش و جايي امن برای اعضاء خانواده به ویژه نوجوان باشد و مناقشات و جرو بحث‌ها و دعواهای علنی والدین به آن لطمه نزند و بهانه گریز نوجوان از خانواده را فراهم نیاورد.

 

8-شناخت دوستان : دوستان نوجوان خود را بشناسیم. کودکان وقتی بزرگ می شوند و به مدرسه می روند به خصوص زمانی که به سن نوجوانی می رسند، بیشتر از دوستان خود تقلید می کنند. نوجوان بسیار آسیب پذیر است و اگر دوستان او رفتارهای خوبی نداشته باشند به راحتی می توانند او را به بدآموزی و خلافکاری بکشانند.

 

9-ایجاد تعادل بین آزادی نوجوان و مراقبت از او: نوجوان بزرگ شده است و به آزادی نیاز دارد. اما چون آسیب پذیر است و در بسیاری از موارد به جای عقل و منطق از احساسات خود پیروی می کند، به مراقبت مناسب هم احتیاج دارد، اگر بتوانیم در دادن آزادی به نوجوان و مراقبت از او زیاده روی نکنیم و اندازه نگه داریم، به هر دو نیاز او پاسخ مثبت داده ایم و از خطرهایی که آزادی زیاد و مراقبت شدید ایجاد می کنند، پیشگیری کرده ایم.

 
   
 
 
  درج مطلب  
 
 

به نام خدا

 سپاس خدای را که خلعت زیبای مشاوره و معلمی  را بر ما پسندید تا با سپید ی اش هر روز احرام بندیم و کعبه ی عشق معبود را طواف کنیم و سعی ما صفای دانش آموزانمان باشد.

سپاس خدای را که سالهاست افتخار دیدن طلوع مهر را در فضای پر مهر مدرسه و بین جوانه های سرزمینم نصیبم نمود.

پاییزتان زیبا و مهرتان افزون

بهار تعلیم و تربیت بر همه عزیزان مبارک باد .

چه زیباست این لحظه ها.

چه زیباست تفریح پس از خواندن و نوشتن.

چه زیباست دست در دست هم کلاسی ها،

تمام لحظه های مدرسه را نفس کشیدن،

نفس کشیدن و جایی در دفتر خاطرات ثبت کردن.

دفتر خاطرات مدرسه را باز کن و بنویس:

باز هم مهر، باز هم مهربانی، باز هم بهار ...

تازه ترین پژوهش ها بر روی IQ  و موفقیت در زندگی :

یک چیز که یقینا از روی هوش قابل پیش بینی است موفقیت تحصیلی می باشد. البته باید خاطر نشان کرد که موفقیت تحصیلی لزوما به این معنی که فرد در کار یا سایر زمینه ها ی زندگی هم موفق خواهد شد نیست.

ضریب هوشی بالا ، تنها نشانگر یک امکان بالقوه است و نیاز به یک محیط مناسب برای پرورش دارد . پژوهشگران می گویند آن هایی که IQ  بالا دارند معمولا برای انجام تجربیات  تازه ، علاقه مندی بیشتری دارند.

بنابراین مطالعات نشان می دهد که IQ  بالا به تنهایی کافی نیست .متغیرهای دیگری نظیر پیشینه ی خانوادگی_ شرایط اقتصادی- اجتماعی – سوابق آموزشی و نیز عوامل شخصیتی مانند انگیزه ، سختکوشی ، هدف گرایی، ابتکار، بلوغ هیجانی هم ارتباط محکمی با  موفقیت در زندگی دارند.

ویتامین ها و مواد تقویت کننده ی مغز:

تیامین ( ویتامین B1)

اسید فولیک (ویتامین B9)

اسید اسکوربیک ( ویتامین c)

 کلسیم

منیزیم

 زینک ( روی)

انواع مهم دروغ گویی در کودک و نوجوان :

1-    دروغ برای جلب توجه

2-    دروغ های خیال بافانه

3-    دروغ مبهم ( وقتی ناتوان از ابراز احساسات و فکرهای خویش است )

4-    دروغ انتقام جویانه ( ناشی از نفرت و خشم کودک )

5-    دروغ محدود و ساختگی ( از ترس تنبیه ، تهدید و توهین )

6-    دروغ خود خواهانه (جهت فریب دیگران و بخاطر به دست آوردن چیزی)

7-    دروغ مصلحتی

8-    دروغ عادتی یا عادت شده

والدین به ظاهر فداکار هیچ مسِولیتی به فرزندشان نمی دهند و یک دفعه در 25 سالگی میگویند دیگر مسِولیت ازدواج و زندگی با خودت!!!!!!

 فرزندان ما باید مسِولیت پذیری را در طول زندگی تمرین کنند.

 
   
 
 
  درج مطلب  
 
 

علل و راههای درمان درس نخواند ن  و انجام ندادن  تکالیف  چیست؟

برای رفع این مشکل باید از روش  حل مسأله استفاده کرد . یعنی علل احتمالی را در نظر بگیرید و در پی از بین بردن آن باشید.

مشکلات جسمی : ممکن است فرزند شما در بینایی یا شنوایی ضعف داشته باشد یا به بیماری مزمنی مبتلا باشد . مراجعه به

پزشک نگرانی شما را برطرف خواهد کرد.

2- مشکلات روحی : فشارهای روحی ناشی از اختلاف پدر و مادر ، حسادت به فرزند تازه  متولد شده ، تبعیض و مقایسه با

دیگران ،سرزنش و توبیخ و....به طور قطع در رشد تحصیلی او اثر منفی دارد و او را از انجام امور درسی باز خواهد داشت.

3-اختلال در یاد گیری : اختلال در یاد گیری یا نا توانایی های یادگیری که 80 درصد به صورت اختلال در خواندن خود را نشان

می دهد . یکی از عوامل مشکلات درسی و عدم انجام تکالیف است.

4-خستگی: بازی و فعالیت های فیزیکی بیش از ح ، سبب خستگی فراوان و در نتیجه ، عدم انجام تکالیف می شود .این گونه

فعالیت ها باید حساب شده و بر اساس برنامه ریزی باشد.

 5-حواس پرتی : برخی از بچه ها وقتی تنها هستند ، حواسشان پرت می شود پس باید زمینه هایی فراهم شود تا تنها نماند.

6- هوش فوق العاده: در مواردی (گرچه اندک)هوش بهر بال مانع از انجام تکلیف است . که با برنامه ریزی و پیگیری مداوم قابل حل می باشد.

7-سرگرم شدن با مسائل حاشیه ایی و نا مناسب: گاهی فرزند ما سرگرم مسائل هیجانی و ذهنی و درگیر مسائل نامناسب و

دوستی های پر خطر می شود ، این عوامل باعث افت تحصیلی و عدم انجام تکالیف می شود.

 
   
 
 
  پیام مشاوره  
 
 

پیام مشاوره

 

بزرگترین لذت در زندگی انجام کاریست که دیگران میگویند تو نمی توانی .

 

 

 

موفقیت مانند کشتی گرفتن با یک حیوان وحشی است ،وقتی خسته شوید دست از مبارزه نمی کشید ، بلکه هنگامی می توانید استراحت کنید که آن حیوان وحشی را از پای در آورید.