درج مطلب  

کارسوق بازی های بومی و محلی

 
مولف: معاون فناوری   /  دسته: پژوهش   /  رتبه دهید:
 
 

 

کارسوق بازی های بومی و محلی

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی در دنیا بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه بازی‌ها متحول شده است؛ این در حالی است که بازی‌های بومی و محلی که به عنوان بخشی از آداب و آیین غنی و اصیل مردم جزئی از سرمایه فرهنگی و میراث معنوی ایران اسلامی محسوب می‌شود؛ با رواج تکنولوژی و بازی های رایانه ای، مورد بی مهری قرار گرفته و به مرور زمان فراموش می شوند.

بازی های بومی- محلی با توجه به نوع الگوی اجرا و پیچیدگی مهارتی آن ها، کمک شایانی به افزایش آمادگی حرکتی و مهارتی در سنین مختلف خواهد  کرد و همچنین قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و نیل به برتری در قالب این بازی‌ها گنجانده شده است. این بازی‌ها که معمولا به صورت گروهی بوده و با فعالیت‌های حرکتی همراه هستند، به رشد حسی- حرکتی دانش آموزان کمک  می کند. تمامی بازی‌های بومی و محلی، هدفمند و سهل‌الوصول بوده و قابلیت اجرا در کمترین فضا را دارند.

لذا با تاکید بر احیا بازی های بومی و سنتی و توجه به اهمیت تحرک در بین دانش آموزان و نیز در جهت ایجاد فضایی شاد در مدرسه، هم زمان با ایام ا... دهه فجر، کارسوق بازی های بومی و محلی برای دانش آموزان پایه هفتم و هشتم در مدرسه برگزار شد. این کارسوق 2 ساعته که در روز چهارشنبه، 13 بهمن برگزار شد شامل بازی هایی همچون کبدی (زوو)، هفت سنگ، طناب کشی، گرگم و گله می برم و ... می شد. دانش آموزان در این روز به گروه های مختلفی تقسیم شدند و فعالیت های تیمی را در هر یک از این بازی ها تجربه کردند.

     
 
کارسوق2  

کارسوق" مدرسه سبز"

سال تحصیلی 94-93


در دنیای کنونی از یک سو پرورش دانش آموزان خردورزی که بتوانند مستقلانه بیندیشند و مسائل زندگی خود را حل کنند باید از اولویت های نظام های آموزشی باشد. از این رو برای آموزش تفکر به دانش آموزان باید محیطی را بوجود آورد که تفکر در تمامی مولفه های آن جریان داشته و ارزشمند شمرده شود. از سوی دیگر توجه به تهدیدات محیط زیستی و نگرانی هایی که در مورد نابودی محیط زیست وجود دارد سبب شد تا مدرسه ما نیز که به این دو مهم توجه خاصی دارد با برپایی کار سوقی با عنوان "مدرسه سبز" نه تنها یک  روز شاد و آرامی را برای دانش آموزان فراهم آورد بلکه زمینه لازم را برای بهره وری از ذهن خلاق دانش آموزان بوجود آورد.

اهداف کارسوق

الف - اجرایی نمودن طرح "مدرسه محیط زیستی" در جهت حمایت از طرح حفاظت از محیط زیست از طریق کاشت گیاه

ب - اجرایی نمودن طرح "مدرسه محیط زیستی" در جهت حمایت از طرح حفاظت از محیط زیست از طریق خلق یک اثر از اشیای قابل یازیافت.

زمانبدی اجرا

از آنجا که قصد داشتیم برای دومین کار سوق یک نیم روز را اختصاص دهیم لذا دانش آموزان کار خود را از ساعت 9 شروع کرده و تا ساعت 12.30 ادامه دادند.

شرح فعالیت

این برنامه با حضوردانش آموزان پایه های هفتم و هشتم و مدیریت مدرسه و دبیران همکار برگزار شد. خانم فرابند هم به عنوان کارشناس بازیافت در این جمع حضور داشتند.

طبق برنامه ریزی قبلی قرار بود تا دانش آموزان به کمک کارشناس گل و گیاه مدرسه سرکار خانم اردانی قلمه های گل شعمدانی را در گلدان ها بکارند تا انشا الله برای نوروز لطافت برگ های شعمدانی را که رشد خواهند کرد حس نمایند دانش آموزان که قبلا در گروههای دو نفره دسته بندی شده بودند مسئول کاشت قلمه و نگهداری از آن شدند. بدین ترتیب هفتاد گلدان سفالی در اختیار داشتیم که توسط دانش آموزان کاشته شد..

سپس بعد از یک استراحت 10 دقیقه ای بخش دوم کار سوق که به بازیافتی ها اختصاص داشت شروع شد. در این مرحله ابتدا کارشناس بازیافت خانم فرابند در مورد اهمیت توجه به محیط زیست و دقت در خرید و مصرف مواد اشاره نمودند و در پایان دانش آموزان را ترغیب نمودند تا نه تنها از دوستداران محیط زیست باشند بلکه خلاقانه از وسایل بازیافتی ابزار مورد نیاز اتاق خودشان و... را طراحی نمایند. دانش آموزان بر اساس گروه های پنج تا هفت نفره ای که تشکیل داده بودند و برای ساخت شی مورد نظر با هم به توافق رسیده بودند ابزار لازم را آورده بودند که با توضیحات کارشناس بازیافت، به ایده های خود جامه عمل پوشانده و کار را شروع نمودند. قسمت دوم کار سوق به مدت دو ساعت ادامه داشت و درپایان دانش آموزان دست سازه های خود را به معرض نمایش گذاشتند.

     
 
درج مطلب  

کارسوق سازه نجات تخم مرغ ها

در حالي كه ایام الله دهه فجر را سپري مي‌كنيم، دبيرستان فرزانگان هفت اقدام به برگزاري كارسوقي تحت عنوان ساخت " سازه نجات تخم مرغ ها " نمود.

این کارسوق برای دانش آموزان پایه هفتم برنامه ریزی شده بود و در آن 80 نفر از دانش آموزان شرکت کردند.

دانش آموزان در کارسوق سازه نجات تجم مرغ با محوریت قرار دادن موضوع حل مسایل فیزیکی و در نظر گرفتن نیروها و ... با استفاده از ابزارها و با در نظر گرفتن روش های افزایش مقاومت هوا اقدام به طراحی وسیله ای برای نجات یک تخم مرغ در سقوط از ارتفاع نمودند.

در این راستا اهداف مورد نظر کارسوق عبارت بودند از:

- آشنایی با شتاب گرانشی در فیزیک

- آشنایی با مقاومت هوا و نیروهای کنترل کننده شتاب گرانشی

- ابداع و نوآوری در انتخاب روش کار

- پرورش خلاقیت

- به کارگیری مهارت های کار با ابزار

- توجه به الزامات کار گروهی

- تحکیم دوستی ها 

-تجربه اوقات شاد در مدرسه

این كارسوق ساعت 9 صبح روز شنبه با ياد و نام خداوند متعال آغاز گرديد. در ابتدا توضيح كلي توسط آقاي خالقی در رابطه با قوانین مسابقه و برگزاري و زمان‌بندي طراحي و ساخت براي دانش‌آموزان ايراد گرديد. سپس دانش آموزان به صورت گروهی به ساخت سازه خود پرداختند. آموزش كار با ابزار و نحوه ساخت سازه، از ديگر مراحل كارسوق بود. پس از ساخت سازه ها توسط دانش آموزان، کارسوق به مرحله هیجان انگیز خود یعنی رها کردن سازه ها از طبقه چهارم مدرسه رسید که طی آن تمام سازه ها به ترتیب رها شدند تا بهترین رکورد را برای خود ثبت نمایند.

بر اساس نتایج کارسوق گروه های برگزیده به قرار زیر هستند:

رتبه اول، گروه 1 با 103 امتیاز: خانم ها زهرا بهبهانی، فاطمه محمدی، کیانا تقی پور، هلیا چهارمحالی

رتبه دوم، گروه 15 با 101 امتیاز: کیمیا حیدری، رکسانا صدایی، شقایق کریملو، یاسمن معتقدی

رتبه سوم، گروه 8 با 76 امتیاز: صنم دولتعلی زاده، لاوین ابراهیمی، ارغوان میلائی، نگین فاضلی

در پایان بر خود واجب می بینیم تا از زحمات و همراهی سرکار خانم خاکی، دبیر محترم ریاضی و سرکار خانم صفا، دبیر محترم فیزیک نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشیم و برای ایشان آرزوی موفقیت می کنیم.