دبیرستان دخترانه فرزانگان 7 دوره اول
 
  درج مطلب  
 
 

کارسوق بازی های بومی و محلی

 
مولف: معاون فناوری   /  دسته: پژوهش   /  رتبه دهید:
 
 

 

کارسوق بازی های بومی و محلی

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی در دنیا بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه بازی‌ها متحول شده است؛ این در حالی است که بازی‌های بومی و محلی که به عنوان بخشی از آداب و آیین غنی و اصیل مردم جزئی از سرمایه فرهنگی و میراث معنوی ایران اسلامی محسوب می‌شود؛ با رواج تکنولوژی و بازی های رایانه ای، مورد بی مهری قرار گرفته و به مرور زمان فراموش می شوند.

بازی های بومی- محلی با توجه به نوع الگوی اجرا و پیچیدگی مهارتی آن ها، کمک شایانی به افزایش آمادگی حرکتی و مهارتی در سنین مختلف خواهد  کرد و همچنین قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و نیل به برتری در قالب این بازی‌ها گنجانده شده است. این بازی‌ها که معمولا به صورت گروهی بوده و با فعالیت‌های حرکتی همراه هستند، به رشد حسی- حرکتی دانش آموزان کمک  می کند. تمامی بازی‌های بومی و محلی، هدفمند و سهل‌الوصول بوده و قابلیت اجرا در کمترین فضا را دارند.

لذا با تاکید بر احیا بازی های بومی و سنتی و توجه به اهمیت تحرک در بین دانش آموزان و نیز در جهت ایجاد فضایی شاد در مدرسه، هم زمان با ایام ا... دهه فجر، کارسوق بازی های بومی و محلی برای دانش آموزان پایه هفتم و هشتم در مدرسه برگزار شد. این کارسوق 2 ساعته که در روز چهارشنبه، 13 بهمن برگزار شد شامل بازی هایی همچون کبدی (زوو)، هفت سنگ، طناب کشی، گرگم و گله می برم و ... می شد. دانش آموزان در این روز به گروه های مختلفی تقسیم شدند و فعالیت های تیمی را در هر یک از این بازی ها تجربه کردند.

 
   
 
 
  درج مطلب  
 
 
 

اولین کارسوق دبیرستان در سال تحصیلی 1395 با موضوع جراحی در حوزه زیست شناسی برگزار شد.

 

امروز 12/7/95 ، اولین کارسوق جراحی با حضور 44 نفر از دانش آموزان پایه هشتم  از ساعت  8  تا 30/12 در آزمایشگاه دبیرستان و با همراهی دبیر زیست شناسی مدرسه سرکار خانم محمدی برگزار شد.

این کارسوق با هدف آموزش پژوهش محور (همراهی علم و عمل) و با رویکرد ایجاد فضای همکاری برای کارگروهی دانش آموزان برگزار شد.

در این کارسوق دانش آموزان ضمن آشنایی تئوریک با عضو مورد تشریح (مغر) و ابزار تشریح، در قالب گروه های 4 نفره به کالبد شکافی اندام مذکور پرداخته  و بطور عملی با اجزاء آن آشنا شدند.

 

 

 
   
 
 
  کارسوق 1  
 
 

کار سوق" مدرسه ما"

یکی از مهمترین رسالت های آموزش و پرورش در افق چشم انداز 1404 ارتقاء کیفیت و افزایش بهره وری در مدارس است. برای دستیابی به این مهم و با توجه به راهکار 8-8 سند تحول بنیادین در بخش" متناسب سازی یافته ها با شرایط بومی، منطقه ای و بهره گیری از آن در مدرسه" و همچنین بر اساس بند یک اهداف فرهنگی هنری دوره متوسطه، کار سوق سعی داشت تا دانش آموزان با استعدادهای خود آشنا شده و سعی در پرورش آنها داشته باشند. از سوی دیگر بر اساس سیاست این واحد آموزشی مبنی بر پیوستن مدرسه به گروه مدارس محیط زیستی بر آن شدیم تا با توجه به سه هدف مذکور موضوع کار سوق دانش آموزان پایه هشتم مدرسه را به موضوع" محیط زیست" اختصاص دهیم.

اولین کار سوق مدرسه فرزانگان 7 در سال تحصیلی 94-93، ساعت 7.30 شروع شد و تا ساعت 16.30 به طول انجامید. در این برنامه دانش آموزان پایه هشتم مدرسه، تعدادی از همکاران و کارشناس نقاشی حضور داشتند.

هر گروه از دانش آموزان به سه بخش تقسیم شدند که این تقسیم بندی با تصمیم اعضای هر گروه انجام گرفت :

  • گروه اول: کار تهیه و آماده کردن غذا "سالاد الویه" را بر عهده داشت.
  • گروه دوم: کار دست سازه با موضوع محیط زیست را بر عهده داشت.
  • گروه سوم: کار نقاشی بر روی فیبر با محیط زیست را بر عهده داشتند.

بر اساس نظر دانش آموزان این برنامه از چند جهت برای آنها جذابیت داشت:

  • نسبتا آزاد بودند به این معنا که قوانین مدرسه، نسبت به روزهای عادی مدرسه، انعطاف پذیرتر بود.
  • تصمیم به تقسیم گروه بر عهده خودشان بود.
  • کار نقاشی و دست سازه بود و همگی به نوعی با برون ریزی احساسشان آمیخته بود.
  • موضوع محیط زیست بود.
  • خودشان غذا را تهیه کرده بودند.
  • رقابت غیر درسی بسیار نزدیک در کارهایشان داشتند و این جذابیت کار را دو چندان می کرد.
 
تصاویر بیشتر در گالری
 
   
 
 
  درج مطلب  
 
 

کارسوق سازه نجات تخم مرغ ها

در حالي كه ایام الله دهه فجر را سپري مي‌كنيم، دبيرستان فرزانگان هفت اقدام به برگزاري كارسوقي تحت عنوان ساخت " سازه نجات تخم مرغ ها " نمود.

این کارسوق برای دانش آموزان پایه هفتم برنامه ریزی شده بود و در آن 80 نفر از دانش آموزان شرکت کردند.

دانش آموزان در کارسوق سازه نجات تجم مرغ با محوریت قرار دادن موضوع حل مسایل فیزیکی و در نظر گرفتن نیروها و ... با استفاده از ابزارها و با در نظر گرفتن روش های افزایش مقاومت هوا اقدام به طراحی وسیله ای برای نجات یک تخم مرغ در سقوط از ارتفاع نمودند.

در این راستا اهداف مورد نظر کارسوق عبارت بودند از:

- آشنایی با شتاب گرانشی در فیزیک

- آشنایی با مقاومت هوا و نیروهای کنترل کننده شتاب گرانشی

- ابداع و نوآوری در انتخاب روش کار

- پرورش خلاقیت

- به کارگیری مهارت های کار با ابزار

- توجه به الزامات کار گروهی

- تحکیم دوستی ها 

-تجربه اوقات شاد در مدرسه

این كارسوق ساعت 9 صبح روز شنبه با ياد و نام خداوند متعال آغاز گرديد. در ابتدا توضيح كلي توسط آقاي خالقی در رابطه با قوانین مسابقه و برگزاري و زمان‌بندي طراحي و ساخت براي دانش‌آموزان ايراد گرديد. سپس دانش آموزان به صورت گروهی به ساخت سازه خود پرداختند. آموزش كار با ابزار و نحوه ساخت سازه، از ديگر مراحل كارسوق بود. پس از ساخت سازه ها توسط دانش آموزان، کارسوق به مرحله هیجان انگیز خود یعنی رها کردن سازه ها از طبقه چهارم مدرسه رسید که طی آن تمام سازه ها به ترتیب رها شدند تا بهترین رکورد را برای خود ثبت نمایند.

بر اساس نتایج کارسوق گروه های برگزیده به قرار زیر هستند:

رتبه اول، گروه 1 با 103 امتیاز: خانم ها زهرا بهبهانی، فاطمه محمدی، کیانا تقی پور، هلیا چهارمحالی

رتبه دوم، گروه 15 با 101 امتیاز: کیمیا حیدری، رکسانا صدایی، شقایق کریملو، یاسمن معتقدی

رتبه سوم، گروه 8 با 76 امتیاز: صنم دولتعلی زاده، لاوین ابراهیمی، ارغوان میلائی، نگین فاضلی

در پایان بر خود واجب می بینیم تا از زحمات و همراهی سرکار خانم خاکی، دبیر محترم ریاضی و سرکار خانم صفا، دبیر محترم فیزیک نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشیم و برای ایشان آرزوی موفقیت می کنیم.