دبیرستان دخترانه فرزانگان 7 دوره اول
 

درج مطلب

 

 

 

آموزه‌هاي

مهارت‌هاي پايه داوطلبي

 

تهیه شده در :

حوزه آموزش و پژوهش

جمعیت هلال احمر شهرستان تهران

تهیه کننده: مریم کهنگی

مربی جمعیت شهر تهران

 

فصل اول

نهضت بين‌المللي

 صليب سرخ و هلال احمر

 

فصل اول: نهضت بين‌المللي صليب سرخ و هلال احمر

 

آشنايي با نهضت بين‌المللي صليب سرخ

 

الف ـ تاريخچه نهضت بين المللي صليب سرخ

* سال 1859: جنگ فرانسه و اتريش در سولفورينو (شمال ايتاليا) ـ 6هزار كشته و 36هزار مجروح ـ ورود هانري دونان (بازرگان جوان سوئيسي) به منطقه جنگي و تشكيل يك گروه امدادي براي نجات مجرومين

* چاپ كتاب خاطرات سولفورينو توسط هانري دونان و ارائه دو پيشنهاد در آن

   الف) تأسيس يك جمعيت امدادي داوطلب در هر كشور، با آموزش  در زمان صلح جهت       خدمت در زمان جنگ

   ب) ايجاد يك اصل بين المللي جهت حمايت از بيمارستان‌ها و كاركنان مراكز درماني

* 26اكتبر 1863: تشكيل اولين كنفرانس بين المللي در ژنو با شركت ت36نماينده از 16كشور اروپايي به دعوت هانري دونان ـ تهيه اولين قرارداد (كنوانسيون) در ژنو و موافقت كشورها براي تشكيل يك كميته ملي

* در حال حاضر 180كشور جهان داراي جمعيت هلال احمر و صليب سرخ بوده كه 178جمعيت به رسميت شناخته شده‌اند.

 

ب ـ علائم صليب سرخ و هلال احمر

 * سال 1863م (1242ه.ش): انتخاب علامت صليب سرخ (معكوس رنگ‌هاي پرچم كشور سوئيس) به احترام هانري دونان

* سال 1876م (1255ه.ش): انتخاب علامت هلال احمر (معكوس رنگ‌هاي پرچم تركيه عثماني) به پيشنهاد امپراطوري عثماني

* سال 1301ه.ش: پيشنهاد آرم شير و خورشيد سرخ توسط دولت ايران

* سال 1308ه.ش: به رسميت شناختن آرم شير و خورشيد سرخ در كنفرانس ژنو

* سال 1360ه.ش: حذف علامت شير و خورشيد سرخ به درخواست ايران از مجموعه علائم فدراسيون بين المللي

 

ج ـ اصول اساسي صليب سرخ و هلال احمر

  1. انسانيت (Humanity): هدف نهضت، التيام آلام و كاهش رنج، محافظت از جان و سلامتي نوع بشر، تضمين كرامت انسان‌ها، ترويج در ك متقابل، دوستي، همكاري و صلح پايدار جهاني است.
  2. بي غرضي (Impartiality): نهضت فاقد هر گونه جبهه‌گيري ملي، نژادي، عقيدتي، مذهبي، طبقاتي و سياسي است.
  3. بي‌طرفي (Neutrality): نهضت در درگيري‌ها از هيچ طرفي جانبداري نمي‌كند و در هيچ مناقشه‌اي شركت نمي‌نمايد.
  4. عدم وابستگي (Independence): نهضت مستقل است. ضمن آن كه در خدمت انسان دوستانه به دولت كشور خود كمك مي‌كند و از قوانين كشور خود پيروي مي‌نمايد ولي همواره استقلال خود را حفظ مي‌نمايد.
  5. خدمات داوطلبانه (Voluntary Service): عضويت در نهضت داوطلبانه است و هيچ گونه سودآوري مشوق آن نمي‌باشد.
  6. يگانگي (Unity): در هر كشور تنها يك جمعيت هلال احمر يا صليب سرخ مي‌تواند وجود داشته باشد.
  7. جهان شمولي (Universality): موقعيت، مسئوليت‌ها و وظايف همه جمعيت در نهضت يكسان است.

 

آشنايي با جمعيت هلال احمر ايران

الف ـ تاريخچه

ـ 14/1/1302: سنگ بناي جمعيت در ايران نهاده شد.

ـ 6/5/1302: تشكيل اولين جلسه جمعيت شیر و خورشيد ايران در عمارت گلستان

ـ 1347: تصويب اولين آئين نامه خدمات امدادي

ـ 1350: شروع به كار اولين تشكيلات رسمي امدادي با استخدام نيروهاي تمام وقت با عنوان     ((سازمان امداد))

ـ 1359: تغيير نام شير و خورشيد سرخ به هلال احمر

ـ 1362: تصويب اساسنامه جديد در يك ماده و پنج تبصره توسط مجلس شوراي اسلامي

ـ 1374: تصويب اولين اصلاحيه اساسنامه توسط مجلس

ـ 1379: تصويب دومين اصلاحيه اساسنامه توسط مجلس

ـ 1382: تصويب سومين اصلاحيه اساسنامه توسط مجلس

 

ب ـ اهداف جمعيت

تلاش براي تسكين آلام بشري، تأمين احترام انسان‌ها و كوشش در جهت برقراري دوستي و تفاهم متقابل و صلح پايدار ميان ملت‌ها و همچنين حمايت از زندگي و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هيچ‌گونه تبعيض ميان آن‌ها

 

ج ـ وظايف جمعيت

  1. ارئه خدمات امدادي در هنگام بروز حوادث و سوانح طبيعي مثل زلزله، سيل و غيره در داخل و خارج از كشور
  2. ارائه كمك‌هاي اوليه درحوادث غير مترقبه به وسيله امدادگران
  3. برنامه‌ريزي و اقدام در جهت آمادگي مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومي در اين زمينه و تربيت كادر امدادي و نيروي انساني مورد نياز
  4. ارسال كمك و اعزام عوامل امدادي و درماني به ساير كشورها در صورت لزوم
  5. كمك به امر توانبخشي و ارائه خدمات اجتماعي در جهت تسكين آلام آوارگان، پناهندگان مرزي و معلولين و ايجاد حس تعاون، تفاهم، دوستي و نيكوكاري بين مردم
  6. تلاش در جهت تسكين آلام بشري و كمك به امر سلامت جامعه و دفاع از ارزش‌هاي انساني و كوشش در جهت برقراري دوستي و تفاهم متقابل و صلح پايدار ميان ملت‌ها
  7. اداره امور جوانان جمعيت و توسعه مشاركت جوانان در تصميم‌گيري‌ها و فعاليت‌هاي مربوط به آنان و تربيت و آموزش جوانان مذكور به منظور آماده ساختن آن‌ها درانجام خدمات امدادي و عام‌المنفعه
  8. كمك به تهيه دارو و وسايل و تجهيزات پزشكي مورد نياز مراكز بهداشتي، درماني و آموزشي كشور با موافقت وزارت بهداشت و با همكاري هلال احمر و صلييب سرخ كشورهايي كه عضو اتحاديه بين‌المللي صليب سرخ هستند.

فصل دوم

مبحث آموزشی کار گروهی

فصل دوم: مبحث آموزشي كار گروهي

 

آشنايي با مفاهيم كار گروهي

 

1 ـ تعريف گروه

دو يا چند نفر كه با هم روابط متقابل دارند، به يكديگر وابسته‌اند و براي تأمين هدف‌هاي خاص گرد هم مي‌آيند.

 

2 ـ انواع گروه

الف ـ گروه‌هاي اوليه: روابط صميمي، نزديك و روياروي بين اعضاء آن حاكم است. مثال: خانواده

ب ـ گوه‌هاي ثانويه: گروه‌هاي موقتي كه بر اساس قراردادها و ضرورت‌هاي اجتماعي تشكيل                                         مي‌شوند. مثال: كلاس درس

پ ـ گروه‌هاي كوچك: كمتر از 12نفر

ت ـ گروه‌هاي بزرگ: بيشتر از 12نفر

ث ـ گروه‌هاي راهنما: اين گروه‌ها به منظور ارائه اطلاعات در زمينه‌هاي گوناگون به داوطلبان تشكيل مي‌گردد. به صورت جلسات چهل و پنج دقيقه‌اي سخنراني، پرسش و پاسخ و نمايش فيلم

ج ـ گروه‌هاي مشورت: براي آموزش والدين و مربيان توسط راهنما براي رفع مشكلات فرزندان و دانش‌آموزان

چ ـ گروه‌هاي مشاوره: از نوع گروه‌هاي كوچك هستندو با ارتباط حسنه به درمان مشكلات رواني داوطلب كمك مي‌كنند.

ح ـ گروه‌هاي باز: عضويت در آن‌ها ساده است و ورود و خروج از آن‌ها تابع شرايط خاصي نيست. مثال: گروه‌هاي اينترنتي

خ ـ گروه‌هاي وابسته: عضويت و خروج از آن‌ها تابع شرايط خاص است. مثال: گروه‌هاي اطلاعاتي و ايمني

د ـ گروه‌هاي مرجع: گروهي كه در اعمال، عقايد و رفتارهايش از آن گروه الگو مي‌گيرد.

ذ ـ گروه‌هاي رسمي: داراي ساختار و اساسنامه مشخص بوده و نقش‌ها و وظايف اعضاء در آن معين است.

ر ـ گروه‌هاي غير رسمي: داراي ساختار و اساسنامه مشخص نبوده و صميميت و تماس افراد باعث تداوم آن است.

ز ـ گروه انبوه خلق: ابتدايي‌ترين و ناپايدارترين نوع گروه اجتماعي است. مثال: تجمع عده‌اي در محل مشخص براي تماشاي يك حادثه و ...

ژ ـ گروه‌هاي داوطلب: گروه‌هايي كه افراد به ميل و خواسته خود در آن عضو مي‌شوند.

س ـ گروه‌هاي اجباري: گروه‌هايي كه فرد ناگزير به حضور در آن، و رعايت قوانين آن مي‌باشد.

ش ـ گروه همسالان: تشكيل گروه بر اساس تشابه سني مثال: يك كلاس پيش دبستاني

ص ـ انجمن‌ها: جزء گروه‌هاي سازمان يافته با هدف معين ‌مي‌باشند. عضويت در آن‌ها داوطلبانه و روابط بين افراد رسمي است.

ض ـ گروه روابط انساني: گروه‌هايي با روابط صميمي بين افراد جهت ارتقاء مهارت‌هاي گفت و شنود و ارتباط

ط ـ گروه مباحثه و مناظره: گروه‌هايي به منظور بحث علمي درباره يك موضوع مشخص

3 ـ ويژگي‌هاي گروه

ـ عضويتي كه قابل تعريف باشد: اجتماعي از دو نفر يا بيشتر كه نام يا نوع آن مشخص باشد.

ـ آگاهي گروهي: افراد خود را عضوي از گروه حس كرده و داراي تفاهم و احساسات مشترك مي‌باشند.

ـ احساس آرمان و قصد مشترك: افراد گروه داراي هدف مشترك مي‌باشند.

ـ بستگي دروني و متقابل در ارضاي نيازها: افراد گروه براي رسيدن به هدف به ياري يكديگر نيازمندند.

ـ فعل و انفعال يا كنش و واكنش متقابل: افراد گروه با هم در ارتباط هستند و يكديگر را تحت تأثير قرار مي‌دهند.

ـ توانايي در وحدت عمل: گروه مي‌تواند همانند يك عضو يا بدن واحد عمل كند.

4 ـ فرآيند تشكيل و راه‌اندازي گروه

ـ مرحله گردهمايي: دراين مرحله كه ماه عسل تشكيل گروه نام دارد اعضاء گروه با رعايت ادب به آشنايي با هم و با گروه مي‌پردازند.

ـ مرحله طوفاني: افراد به ابراز نظر و حمايت از مواضع خود پرداخته، اختلاف نظرها نمودار مي‌شود.

ـ مرحله هنجارگذاري: در اين مرحله گروه و هنجارها و استانداردهاي ارتباط بين افراد گروه شكل مي‌گيرد و اعضاء ياد مي‌گيرند چگونه با مسائل برخورد كنند.

ـ مرحله انجام كار: در اين مرحله گروه كاملاً رشد كرده، درك درستي از نقش‌هاي افراد به دست آمده و ديدگاه‌هاي ارزشمند مورد حمايت قرار مي‌گيرند.

5 ـ تكنيك‌هاي تصميم‌گيري گروهي

الف ـ فن بارش مغزي: روشي براي افزايش خلاقيت در گروه‌هاست و بر چهار اصل مبتني است:

  1. اظهار نظر: هر ايده‌اي (عجيب، تخيلي، افراطي و ...) كه به ذهنتان مي‌رسد را بيان كنيد.
  2. ارزيابي نكردن: در مرحله توليد ايده، ايده‌هايتان را ارزيابي نكنيد، همه ايده‌هاي شما ارزشمندند.
  3. كميت: تعداد ايده‌ها مهم است. هرچه بيشتر بهتر
  4. پرورش دادن: اعضاي گروه بايد در مواقع مقتضي ايده‌هاي يكديگر را اصلاح كرده و بسط دهند.

ب ـ فن گروه اسمي: اين تكنيك موانع تفكر، وابستگي افراد و تنبلي آن‌ها را به حداقل مي‌رساند و داراي 4مرحله است.

ـ مرحله اول: رهبر گروه موضوع مسئله را نوشته و توضيح مي‌دهد. سپس افراد در سكوت نظر خود را در حدود 10دقيقه مي‌نويسند.

ـ مرحله دوم: افراد نظرات خود را به نوبت مطرح مي‌كنند.

ـ مرحله سوم: ايده‌ها به بحث گذاشته مي‌شود.

ـ مرحله چهارم: هر كدام از اعضاء 5راه حل برتر را انتخاب مي‌كنند. راه حلي كه بيشترين رأي را بياورد انتخاب مي‌شود.

6ـ ويژگي‌هاي يك گروه كارآمد

 يك گروه كارآمد داراي هفت ويژگي است:

  1. هدف: هر كدام از اعضاء گروه احساس مي‌كنند كه كار گروهي آن‌ها داراي ماهيت، اهميت، استراتژي و هدف مشخص است.
  2. اختيار: حس احترام متقابل اعضاء را قادر مي‌سازد تا درمسئوليت‌ها سهيم گشته و براي رسيدن به اهداف ابتكار به خرج دهند.
  3. روابط و ارتباطات: اعضاء به راحتي افكار خود را بيان كرده، به سخنان يكديگر گوش داده و به عقايد همديگر احترام مي‌گذارند.
  4. انعطاف‌پذيري: اعضاء گروه بر حسب ضرورت و نقاط قوت، هر يك وظايف گوناگوني دارند و رهبري گروه مشترك است.
  5. بازدهي مطلوب: درگروه كارآمد، تعهد به استاندارد بالا و كيفيت نتايج وجود دارد.
  6. قدرشناسي و تقدير: از كارهاي انجام شده توسط افراد و گروه از طريق ذكر نتايج برجسته، قدرداني مي‌شود.
  7. روحيه: افراد با احساس شور و شوق، شيفته و مجذوب كار گروه مي‌باشند.

آشنايي با مفاهيم تيم

1 ـ تعريف تيم

يك گروه دو يا چند نفره از افراد كه به طور منظم با يكديگر تعامل برقرار مي‌كنند و به منظور رسيدن به هدف مشترك كارها را هماهنگ مي‌كنند.

2ـ تفاوت‌هاي تيم و گروه

ـ در گروه الزاماً تخصص‌هاي تكميلي وجود ندارد ولي در تيم هر يك از اعضاء تجربه يا مهارتي را كه مكمل تجارب و مهارت‌هاي ديگر اعضاء است، دارد.

ـ تيم بر اساس طرح يا شكلي خاص فعاليت مي‌كند و پس از بررسي يا اجراي طرح يا حل مشكل، مأموريت تيم پايان مي‌يابد.

ـ در گروه به اعضاء گفته مي‌شود چه بايد بكنند ولي در تيم اعضاء با يكديگر تبادل نظر كرده، بهترين راه حل را انتخاب مي‌كنند.

3ـ تيم‌سازي

به تلاش آگاهانه به منظور ايجاد گروه كاري اثربخش، تيم‌سازي گويند.

4ـ مزاياي تيم‌هاي كاري

ـ خاصيت هم افزايي: كار در تيم باعث مي‌شود افراد از خلاقيت و انرژي بيشتري برخوردار شوند.

ـ افزايش مهارت‌ها و دانش افراد: به دليل تعامل افراد با يكديگر

ـ انعطاف‌پذيري: در نگرش‌ها و ظرفيت افراد انطباق و انعطاف‌پذيري بيشتري ايجاد مي‌شود.

ـ افزايش تعهد: در تيم، سطح رضايت و تعهد افراد بالاتر مي‌رود.

5ـ نقش‌هاي افراد تيم

ـ خلاق و نوآور: عقايد و نظرات جديد ارئه مي‌كنند.

ـ كاشف و مؤسس: پس از اين‌ كه نظرات جديد توسط ديگران ارئه شد مي‌تواند آن نظرات را عملي كند.

ـ تحليل‌گر: راه‌هاي ارائه شده را مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌دهد.

ـ سازنده ـ سازمان دهنده: ساختار سازماني براي طرح پيشنهادي ارائه مي‌كند.

ـ تصميم ‌گيرنده ـ توليد كننده: رهنمودهاي لازم را ارائه ‌مي‌كند.

ـ كنترل كننده ـ بازرس: امور را به صورتي دقيق كنترل و بررسي مي‌كند.

ـ نگهدارنده: در مبارزه تيم با گروه‌هاي خارجي، با اعتقادي راسخ از تيم دفاع مي‌كند.

ـ گزارشگر ـ مشاور: در پي كسب اطلاعات كامل بر‌مي‌آيد.

ـ هماهنگ كننده: كارها را هماهنگ، منسجم و يكپارچه مي‌كند.

6ـ ويژگي‌هاي يك تيم كارآمد

ـ تعداد افراد نبايد زياد باشد. حداكثر 12نفر (به اعتقاد رابينز)

ـ تيم بايد داراي افرادي باشد كه تأمين كننده سه تخصص باشند:

مهارت‌هاي فني مرتبط با اهداف و و ظايف تيم، مهارت حل مسئله و تصميم‌گيري، مهارت روابط انساني

 

 

فصل سوم

خدمات داوطلبانه

 

فصل سوم: خدمات داوطلبانه

 

آشنايي با مفاهيم و كليات

1 ـ تعريف داوطلب

بر اساس تعريف فدراسيون كسي است كه با ميل و رغبت و انگيزه شخصي قوي، براي ارئه خدمت به همنوع خود و بدون هيچ گونه دستمزد و يا چشمداشتي اعلام آمادگي ‌مي‌كند.

2 ـ ويژگي‌هاي يك داوطلب

هر داوطلب براي آن كه بتواند بيشترين خدمت را ارائه دهد، بايد داراي ويژگي‌هايي باشد كه در زير به مواردي از آن اشاره مي‌شود:

  1. داوطلب بايد داراي صفاتي مانند احساس مسئوليت، قابل اعتماد بودن، فداكاري، تواضع، خوش خلقي و ... باشد.
  2. وقت كافي براي ارائه خدمات داوطلبانه داشته باشد.
  3. وضع ظاهري مرتب و مناسبي داشته باشد. (ساده پوشي و پاكيزگي)
  4. هرگز افراد را از لحاظ سطح زندگي و رفتار مقايسه نكند.
  5. خوش‌بين و علاقمند به پيشرفت ديگران باشد.
  6. داراي پشتكار و جديت در كار باشد.
  7. درانجام خدمات خود اعتماد به نفس كافي داشته باشد.
  8. انگيزه خيرخواهانه و بشردوستانه داشته باشد. (نه قصد منفعت طلبي)

3 ـ انواع داوطلب

داوطلبان را مي‌توان از جنبه‌هاي گوناگون تقسيم‌بندي نمود:

*از نظر شكل انجام خدمات داوطلبانه:

الف ـ داوطلب منفرد: اين داوطلب خدمتش را به صورت انفرادي انجام مي‌دهد. خدمت اين داوطلب بيشتر در مراكز خاص و بر اساس تجارب و توان فرد صورت مي‌گيرد.

ب ـ داوطلب عضو گروه: اين داوطلب خدمت خود را در قالب گروه ارئه مي‌دهد.

يادآوري: انجام خدمات داوطلبانه در سازمان جوانان به صورت گروهي است.

*از نظر زمان انجام خدمات داوطلبانه:

الف ـ داوطلب دائمي: داوطلبي است كه به طور مستمر و مداوم، قسمتي از اوقات فراغت خود را به فعاليت در زمينه خدمات بشر دوستانه اختصاص مي‌دهد. مثلاً دو يا سه روز در هفته و يا يك هفته در ماه فعاليت مي‌كند.

ب ـ داوطلب غير دائمي: داوطلبي است كه در هنگام بروز حادثه و در مواقع لزوم از مهارت‌ها و تجارب آنان استفاده مي‌شود و زمان مشخصي براي بهره‌گيري از آنان وجود ندارد.

* از نظر كيفيت انجام خدمات داوطلبانه:

الف ـ داوطلب مفيد: كسي است كه علاوه بر دارا بودن آگاهي و توانايي لازم براي انجام كارهاي خير، وظايف خود را به نحو احسن انجام مي‌دهد.

ب ـ داوطلب غير مفيد: كسي است كه براي پيشبرد مقصود شخصي و يا پيدا كردن مقام و موقعيت خاصي به گروه داوطلبان مي‌پيوندند و يا فرد نا‌اميد و بدبيني است كه با افكار مسموم خود باعث نا‌اميدي و بدبيني در گروه داوطلبان يا اجتماع مي‌شود.

4 ـ تعريف خدمات داوطلبانه

فدراسيون بين‌المللي صليب سرخ و هلال احمر، خدمت داوطلبانه را اينگونه تعريف مي‌كند:

خدمت داوطلبانه، خدمتي است كه فرد داوطلب آن را با ميل و اختيار انجام مي‌دهد نه به علت عوامل اجتماعي، اقتصادي و سياسي كه بر او تحميل شده و هدف از آن، ارئه خدمات به مردم آسيب‌پذير جامعه است نه كسب منافع مادي

5 ـ انواع خدمات داوطلبانه

خدمات داوطلبانه به دو نوع تقسيم مي‌شوند:

اول: خدمت انفرادي: كه خود شامل دو حالت است:

الف ـ خدمتي كه داوطلب به تنهايي انجام مي‌دهد.

ب ـ خدمتي كه داوطلب شخصاً با مراجعه به سازمان‌ها و ادارات مربوط انجام مي‌دهد.

دوم: خدمت گروهي: در اين نوع خدمت داوطلبانه، كار در قالب فعاليت‌هاي گروهي انجام مي‌شود.

6 ـ ضرورت و اهميت خدمات داوطلبانه

سازمان‌هاي رسمي به علت گستردگي حوادث و مشكلات جوامع، بدون استفاده از نيروهاي داوطلب، از عهده انجام مطلوب وظايف خود بر نمي‌آيند. علاوه بر اين، انجام امور به وسيله داوطلبان، هزينه‌ها را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد. زيرا استفاده از نيروهاي رسمي مزد بگير، باعث افزايش هزينه‌ها مي‌شود. از طرفي داوطلبان انگيزه قوي‌تري براي اين نوع كارها دارند.

نياز به داوطلبان در كشورهاي در حال رشد محسوس‌تر است و خدمت داوطلبانه در اين كشورها اهميت به سزايي دارد. زيرا سازمان‌ها و مؤسسات ارائه دهنده خدمات اجتماعي، بدون داوطلبان تربيت شده فقط قادر به انجام دادن حداقل برنامه‌هاي خود هستند، ولي با كمك داوطلبان مي‌توانند برنامه‌هاي خود را از نظر كمي وكيفي گسترش دهند و به عده بيشتري از مردم خدمت كنند. از طرفي انجام خدمات داوطلبانه براي خود داوطلبان نيز بسيار مفيد است، زيرا سبب تقويت حس نوع دوستي درآنان مي‌گردد.

در حال حاضر نهضت صليب سرخ و هلال احمر حدود 105ميليون نفر عضو داوطلب در سراسر جهان دارد.

 7 ـ كارهايي كه داوطلب صليب سرخ و هلال احمر نبايد انجام دهد

بدون اختيار و دستور قبلي امكانات جمعيت‌هاي هلال احمر يا صليب سرخ را به امري اختصاص ندهند.

از موقعيت خود در صليب سرخ يا هلال احمر براي منافع شخصي استفاده نكنند.

از اعتبار بدست آمده از جمعيت هلال احمر يا صلیب سرخ به منظور معاملات شخصي يا خريد و فروش كه سود حاصله آن به نفع خود يا شخص ثالثي باشد، استفاده نكنند.

8 ـ ملاك‌هاي خدمت داوطلبانه

علاقه

 انگيزه

توانايي

دانش و مهارت

وقت كافي

رضايت خانواده

 

فصل چهارم

حقوق بشردوستانه بین‌المللی

فصل چهارم: حقوق بشر دوستانه بين‌المللي

تعريف حقوق بين‌المللي بشر دوستانه

حقوق  بین‌المللی بشر دوستانه (که با عنوان حقوق جنگ هم شناخته می‌شود) یکی از شاخه‌های حقوق بین‌الملل است. حقوق بین‌الملل بشر دوستانه دربردارنده دو مفهوم اصلی است.

اول این‌که، اعلام می‌کند که هنگام در گرفتن درگیری مسلحانه، حق دولت‌ها در انتخاب روش‌ها و سلاح‌های جنگی نامحدود نیست و آن‌ها فقط می‌توانند از آن دسته از روش‌ها و سلاح‌های جنگی استفاده کنند که رنج زاید و غیر انسانی ایجاد نکنند.

دوم این‌که از حیات، سلامت و کرامت انسان‌هایی که در درگیری مشارکت نکرده یا به مشارکت خود در درگیری پایان داده‌اند (شامل غیر نظامیان، اسیران جنگی، مجروحان و بیماران) حمایت می‌کند.

 

مفهوم هدف نظامی و غیر نظامی

برای این‌که یک هدف بتواند هدف نظامی تلقی شود، باید دو ویژگی داشته باشد:

نخست باید به طرز مؤثری در عملیات نظامی دخالت و تأثیر داشته باشد.

دوم این‌که نابودسازی، تصرف یا از کار انداختن آن باید یک مزیت نظامی قطعی به همراه بیاورد.

چنانچه هدفی فاقد این دو ویژگی باشد، هدف غیر نظامی خواهد بود. یعنی هر هدفی که تأثیری در عملیات نظامی نداشته باشد و نابودسازی آن هیچ گونه مزیت نظامی به همراه نیاورد، یک هدف غیر نظامی خواهد بود.

 

 

 

فصل پنجم

 

رهبری و راهنمایی گروه

 

فصل پنجم: رهبری و راهنمایی گروه

 

چگونه یک تیم را راهنمایی کنیم

1 ـ مهارت‌های لازم

ـ داشتن فکر باز: به نظرات مختلف احترام بگذارید، آماده شنیدن هر گونه پیشنهاد یا ابتکاری باشید.

ـ مهارت گوش دادن: به عنوان یک رهبر، تمام وقت صحبت را به خود اختصاص ندهید. اعضای گروه هم نیاز به صحبت کرن دارند و شاید نظر آن‌ها کاملاً مرتبط باشد. نقش شما این است که به آن‌ها در بیان نظرات خود کمک کنیدو مطمئن شوید که همه نظر خود را گفت‌اند. به این ترتیب اعضاء در تقسیم کارها و مسئولیت‌ها سهیم می‌شوند.

ـ دوراندیشی: مراحل کار را با در نظر گرفتن موانع احتمالی طرح‌ریزی کنید. سؤالات و مشکلاتی را که ممکن است به وجود آیند، پیش‌بینی کنید. فکر کنید که چگونه باید با آن‌ها مواجه شوید.

ـ مهار بحث کردن و انتقادپذیری: موقعیت خود را توجیه کنید و درباره آن حتی با افرادی که دیدگاه آن‌ها با شما متفاوت است بحث کنید.

ـ سؤال از خود: قبل از این‌که از گروه بخواهید کاری انجام دهد از خود سؤال کنید که آیا تقاضای شما معقول است، به عنوان مثال، آیا می‌توانم از دیگری بخواهم که وسایل خود را مرتب کند، درحالی که وسایل خودم نامرتب است؟

ـ شور و نشاط: گروه بازتابی است از رفتار شما، اگر شما شور و حالی نداشته باشید، گروه نیز کسل خواهد شد. اما اگر پر نیرو و پویا باشید، گروه نیز سرشار از شور و نشاط می‌شود.

ـ سازماندهی: ایده‌های مرتبط، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان جزو ملزومات کار هستند. شما ضامن پیشرفت تدریجی کار هستید.

ـ مهارت‌های آموزشی: از روش‌های ساده و جالب استفاده کنید. موضوع را با مثال‌های خاص روشن کنید. از وسایل کمک آموزشی مانند: تصویر، فیلم ویدئویی، پوستر، همچنین روش ایفای نقش و غیره استفاده کنید. همه این‌ها، روش‌هایی برای تشویق کردن گروه به کار گروهی و عملکرد بهتر می‌باشد.

2 ـ توانمندی‌های یک رهبر جوان

ـ مهارت‌های فنی

* اطلاعات کافی از اصول نهضت، تاریخچه و چگونگی عملکرد آن و ... داشته باشید.

* اطلاعات فنی از کاری که درحال انجام آن هستید، داشته باشید. (اطلاعاتی از قبیل اطلاعات پزشکی، علوم کامپیوتر، حسابداری، پشتیبانی و غیره)

 ـ مهارت‌های ارتباطی

بدانید که چگونه ارتباط برقرار کنید. این بدان معناست که شما باید :

* بدانید چگونه ارتباط برقرار کنید و حس همدلی داشته باشید. (خود را در موقعیت دیگران قرار دهید.)

* کاری کنید که افراد احساس راحتی کنندف همواره با نشاط، مهربان، صمیمی و طرفدار عدالت باشید.

ـ مهارت‌های آموزشی

بدانید چگونه کارها را انجام دهید. شما باید قادر باشید که:

* اطلاعات را منتقل کنید.

* روش‌های جدید را آموزش دهید.

* کارهایی را به داوطلبان واگذار کنید که موجب رشد و استقلال آن‌ها بشود.

ـ مهارت‌های انتقال اطلاعات

بدانید چگونه اطلاعات را منتقل کنید. شما باید:

* بتوانید در سطح وسیعی ارتباط برقرار کنید.

* بتوانید در جمع صحبت کنید.

*به فنون مصاحبه تسلط کافی داشته باشید.

*علاقه‌مند به انتقال و تبادل اطلاعات باشید.

توجه داشته باشید که اگر حتی یک مورد از مهارت‌های یاد شده وجود نداشته باشد باعث می‌شود قابلیت رهبری کاهش پیدا کند و ارتباط رهبر با گروه کم شود و در نتیجه نفش رهبر در گروه آسیب ببیند.

3ـ ایجاد انگیزه در داوطلبان

انگیزه گروه تا حدودی متناسب با انگیزه رهبر گروه است. در ابتدا تمام گروه‌ها یکسان هستند. تجربه و علوم اجتماعی به ما آموخته است که پویایی گروه به قابلیت رهبر آن بستگی دارد. این موضوع در تمام ساختارهای اجتماعی مانند خانواده، مدرسه، تیم‌های ورزشی، انجمن‌ها، شرکت‌ها و ... مشاهده می‌شود.

چگونه به گروه انگیزه بدهیم؟

* ظاهری پر انرژی، علاقه‌مند و هوشیار داشته باشید.

* با اعضا به گرمی برخورد کنید.

* اخلاقی متعادل و سازگار داشته باشید.

*هدف را به هر وسیله ممکن از قبیل بیان کردن، نوشتن روی تابلو و تکرار کردن به اعضاء اطلاع دهید. مطمئن شوید که همه متوجه مطلب شده‌اند.

*به نظرات افراد با دقت گوش کنید و آن‌ها را کاملتر توضیح دهید.

*انسان مثبتی باشید، افراد را با کلماتی مانند: متشکرم، آفرین، خیلی جالب است، عالی است و ... تشویق کنید.

* خلاقیت را در وجود افراد تقویت کنید.

* مطمئن شوید که وظیفه هر فرد، زمان انجام کار و تمام لوازم مورد نیاز آماده باشند.

* همیشه بدانید که مرحله بعدی چیست.

* مطمئن شوید که هیچ جلسه‌ای بدون تصمیم‌گیری تمام نشود.

4ـ نظارت و کنترل مستمر بر فعالیت‌ها

شامل جمع‌آوری اطلاعات درباره موارد زیر است:

* جنبه‌های کمی و کیفی دستاوردها

* روش‌های استفاده شده

* زمان‌بندی

* استفاده از منابع انسانی و مادی

* تأثیر فعالیت‌ها بر روی محیط فرهنگی و اجتماعی

5ـ بررسی یک فعالیت از جنبه‌های مختلف (ارزشیابی)

یک فعالیت باید از جنبه‌های زیر بررسی شود:

* هدف مورد نظر

* تأثیر ویژه آن

* اجرای آن

* تأثیر آن بر محیط

چگونگی رهبری کردن

1 ـ آماد‌سازی جلسه

ـ به هدف فکر کنید

اولین سؤالی که باید از خود بپرسید این است که هدف من چیست؟ گرچه ممکن است در هر جلسه موضوعات گوناگونی مطرح شود، ولی معمولاً تنها یک هدف دنبال می‌شود.

هدف هر جلسه، آن ایده اساسی است که شما می‌کوشید آن را منتقل و دیگران را از آن آگاه کنید.

ـ تعداد افراد گروه را مشخص کنید.

هر گروه حداقل از سه نفر تشکیل می‌شود. (دو نفر معمولاً در موقعیت مصاحبه هستند)

نحوه اداره گروه به بزرگی گروه بستگی دارد.

* گروه کوچک: 3 تا 14 نفر

* گروه متوسط: 15 تا 24 نفر

* گروه بزرگ: 25 تا 40 نفر

* گروه خیلی بزرگ: از 40 نفر به بالا

2 ـ انتقال پیام طی فرآیند آموزش سه مرحله‌ای

الف ـ قبل از جلسه

  1. هدف خود را تعیین و پیامی که می‌خواهید برسانید، به طور واضح مشخص کنید.
  2. روش آموزش را انتخاب کنید.

* کار فردی، تمرین دسته جمعی یا کار گروهی

     * نقش بازی کردن (ایفای نقش)

     * مثال زدن، قصه‌پردازی و غیره

  1. وسایل مورد نیاز (از قبیل وسایل دیداری و شنیداری، فتوکپی و ...) را آماده کنید.

ب ـ در طی جلسه

  1. هدف گروه را شرح دهید.
  2. فضایی دوستانه و صمیمی ایجاد کنید.
  3. اساس کار را بر مبنای دانش و درک شرکت کنندگان از موضوع قرار دهید.
  4. نیازهای آن‌ها را بررسی کنید.
  5. تک تک افراد را به شرکت در بحث تشویق کنید.
  6. به دیدگاه‌های افراد احترام بگذارید، اختلاف نظرها، استدلال‌ها و اطلاعات فردی شرکت کنندگان را بپذیرید. (ارزش گذاری نکنید)
  7. بحث و تبادل نظر را گسترش دهید.
  8. بررسی کنید که با توجه به میزان رضایت گروه، آیا به هدف رسیده‌اید.
  9. موارد زیر را بررسی کنید:

* میزان فهم و درک گروه از موضوع

* هماهنگی گروه

* باور گروه نسبت به موضوع

  1. در صورت لزوم برای طولانی‌تر کردن جلسه برنامه‌ریزی کنید.

ج ـ بعد از جلسه

  1. برای پیگیری و ارزیابی نتایج جلسه، برنامه‌ریزی کنید.
  2. برای نظارت و سرپرستی گروه آماده شوید.
  3. یک جدول زمانی تهیه کنید.

3ـ هماهنگ کردن جلسه

ـ جلسه از بالا به پایین

  هدف:

  *انتقال اطلاعات

  روش:

شما صحبت می‌کنید، گروه گوش می‌کند. افراد گروه الزاماً یکسان نیستند. نیازی به شرکت فعال     اعضاء وجود ندارد، اما در پایان جلسه می‌توانید میزان درک آنان را از سؤالاتی که می‌پرسند بسنجید. (در حالتی که گروه خیلی بزرگ نباشد)

ـ جلسه از پایین به بالا

  هدف:

* جمع‌آوری اطلاعات

* تشریح مشکل

* جمع‌بندی فعالیت

روش:

شما کم صحبت می‌کنید، رشته کلام را به دست دیگران می‌سپارید. (مطمئن شوید که افراد مایل به صحبت کردن هستند)

نظرهای مطرح شده را دوباره مرور و جمع‌بندی کنید.

ـ جلسه‌ای برای ایجاد انگیزه با متقاعد کردن گروه

هدف:

* توافق بر روی یک موضوع

* بالا بردن سطح آگاهی نسبت به یک موضوع

* دوباره بسیج کردن گروه

* افزایش تحرک در گروه

روش:

از روش‌های فوق (بالا به پایین و پایین به بالا) برای انتقال پیام و پذیرش آن توسط اعضا استفاده کنید. این نوع جلسه برای گروه‌های بیش از 20نفر مناسب نیست. هنگام آماده‌سازی جلسه به شکل و محتوای آن توجه زیادی مبذول کنید.

مقدمه‌ای که بیان می‌کنید نیز بسیار مهم است.

ـ جلسه‌ای برای توافق یا مذاکره

هدف:

  • رسیدن به توافق
  • اتخاذ یک تصمیم جمعی
  • گفتگو درباره یک موضوع بحث برانگیز
  • :

نشان دهید که شما به دنبال نتیجه هستید. عقیده همه را بپرسید و به آن‌ها احترام بگذارید.

مطالبی را که دیگران گفته‌اند، پیوسته تکرار کنید تا پویایی جلسه حفظ شود.

جلسه را با ذکر جزئی‌ترین نکات مورد توافق خاتمه دهید.

ـ بارش مغزی

جلسه‌ای برای دستیابی به ایده‌های جدید استفاده از خلاقیت افراد:

این نوع جلسه معمولاً جلسه کوتاهی است. (حداکثر نیم ساعت) که سبه منظور تحریک قوه تخیل و خلاقیت شرکت کنندگان از طریق مشارکت افکار برگزار می‌شود.

  • :
  • ایجاد شرایط برای نوآوری
  • جستجو برای موضوعات
  • فهرست برای موضوعات
  • پیدا کردن ایده‌های مبتکرانه و جدید

چگونه تصمیم‌گیری کنیم

هرم تصمیم‌گیری و چگونگی استفاده از آن:

با استفاده از هرم تصمیم‌گیری، شرایط اجرای پروژه را تعیین کنید. می‌توانید در مورد چگونگی رسیدن به هدف فکر کنید. هرم تصمیم‌گیری، کارهای اصلی پیش از تصمیم‌گیری را مرحله به مرحله بیان می‌کند. اگرچه انجام کار مهم است، اما بررسی و تفکر در مورد آن نیز به همان اندازه مهم است.

برای تفهیم بهتر مطلب، مراحل و چگونگی استفاده از هرم تصمیم‌گیری را با یک مثال بیان می‌کنیم:

مراحل و چگونگی استفاده از هرم تصمیم‌گیری

مرحله1ـ مشخص کردن هدف نهایی بر اساس نیازهای موجود:

مثال: داوطلبان یک شعبه محلی هلال احمر، چنین نیازهایی دارند:

*یادگیری خواندن و نوشتن برای بزرگسالان، به خصوص بانوان

*حمایت تحصیلی برای نوجوانان زیر 10سال و جوانان 10تا16 سال

هدف: اجرای دو پروژه

  1. برنامه سوادآموزی: برای حدود 20نفر
  2. حمایت تحصیلی: برای حدود 30نوجوان

مرحله2ـ مشخص کردن نقاط قوت و ضعف:

نقاط قوت: وجود 5داوطلب صلیب سرخ یا هلال احمر با انگیزه قوی به منظور انجام این نوع کار

نقاط ضعف: کمبود فضا، وجود سه داوطلب بدون هیچ تجربه تدریس

مرحله3ـ تهیه فهرست کارهایی که باید انجام شود.

* سه نفر داوطلب بی‌تجربه باید آموزش داده شوند.

* در جستجوی فضای بیشتری باید باشیم.

مرحله4ـ تعیین وظایف افراد: مسئولیت‌های هر شخص را تعریف کنید.

مرحله5ـ تعیین جدول زمانی: مثل برنامه‌ریزی هفتگی و سالیانه

مرحله6ـ پیش‌بینی موانع: مثل کافی نبودن اتاق‌ها

مرحله7ـ رفع مشکلات احتمالی

رهبری و هدایت یک مصاحبه

هدف یک مصاحبه خوب شناخت واقعی احساسات فرد و تعیین نگرش او نسبت به موقعیت می‌باشد. یک مصاحبه رو در رو نقش تأثیرگذار زیادی دارد. این موضوع در سایر موقعیت‌های اجتماعی نیز بسیار مفید است.

الف ـ نکاتی که یک مصاحبه را مؤثر می‌کند:

*خود را معرفی کنید.

*دوستانه و صمیمی رفتار کنید.

* آگاه باشید که زود قضاوت نکنید.

* تمایل به سکوت فرد مقابل را بپذیرید. (سکوت نیز یک وسیله ارتباطی است)

* کنترل جلسه را در دست بگیرید و اداره کننده، شما باشید. (هدف اعمال قدرت نیست بلکه نشان دادن آگاهی شما بر موضوع است)

ب ـ کارهایی که در یک مصاحبه باید از آن‌ها پرهیز کرد:

*پرسیدن چند سؤال با هم

*پرسیدن سؤالات کلی و مبهم

*پرسیدن سؤالات غیر متصل

فصل ششم

 

کمک‌های اولیه روانشناختی

فصل ششم: کمک‌های اولیه روانشناختی

 

تعریف بحران

بحران، واکنشی طبیعی نسبت به یک سانحه‌ی غیر طبیعی است.

 

واکنش‌های روانی در یک بحران و مقابله با آن

نتایج حاصل از تحقیقات در این زمینه حاکی است که در وضعیت بحران واکنش همه افراد در سطح گسترده‌ای مشابه است. جان کلبرگ ـ روانشناس و روانپزشک سوئدی ـ چهار مرحله را برای یک بحران توصیف می‌کند. در این بخش اشاره‌ای کوتاه به این چهار مرحله خواهیم داشت.

  1. فاز شوک:

پس از وقوع حادثه، قربانی بی‌درنگ وارد فاز شوک می‌شود. در این مرحله او تحت نفوذ و کنترل سانحه قرار دارد. موجی از احساسات او را احاطه کرده‌اند و قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست داده، گیج و منگ است. قربانی ممکن است بی‌تفاوت و ناتوان از انجام کوچکترین کاری باشد و یا بسیار پرهیجان و شتاب‌آمیز عمل کند. فاز شوک اگر درمان نشود ممکن است از چند دقیقه تا 24ساعت ادامه داشته باشد.

  1. فاز واکنش:

پس از این مرحله، فاز واکنش آغاز می‌شود. اکنون قربانی، عواطفی را تجربه می‌کند که در اثر سانحه به وجود آمده و او را آزار می‌دهند. او کم‌کم به خاطر می‌آورد که چه اتفاقی افتاده است. تصویر سانحه در ذهن قربانی به شکل تصاویری مبهم و متغیر است و تلاش او برای جلوگیری از ایجاد این تصاویر و بازگشت ناگهانی آن خاطره به جایی نمی‌رسد. علاوه بر آن واکنش‌های جسمانی نظیر دردهای شکمی، سردرد و بی‌خوابی مشکل را حادتر می‌کند. در بی‌خوابی‌ها تصاویر سانحه هرچه شفاف‌تر در ذهن او خطور کند و در نتیجه وحشت سراپای وجود او را می‌گیرد.

  1. فاز انطباق و سازش:

در این مرحله دیگر افکار و احساسات قربانی درباره‌ی سانحه، به طور دائم به ذهن او هجوم نمی‌آورد. اکنون قادر است حداقل برای مدتی ذهن خود را بر موضوع دیگری متمرکز کند، اما هنوز یادآوری‌های مکرر سانحه او را عذاب می‌دهد. آنچه مایه‌ی امیدواری است توانایی او برای انطباق و سازش با این تجربه است به این معنی که کم‌کم وقوع سانحه را می‌پذیرد. دوره‌ی امتناع دیگر بسر رسیده است. فاز انطباق بین هفته‌ها تا ماه‌ها به طول می‌انجامد.

  1. فاز بازیابی:

منظور از بازیابی این نیست که قربانی که راه خود را گم کرده بود اکنون آن را دوباره یافته است. بلکه به این معنی است که قربانی از سانحه تجربیاتی کسب می‌کند که او را برای مواجه با بحران‌های احتمالی آینده آماده‌تر می‌سازد. او اکنون توانایی‌های ذاتی خود را می‌شناسد و در بسیاری موارد قوی‌تر شده و با پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز سانحه می‌تواند به آینده بنگرد و به زندگی خود ادامه دهد.

 

اصول چهارگانه بقا (تنها راه غلبه بر بحران)

* وقوع سانحه را بپذیرید.

* احساسات و واکنش‌های خود را بپذیرید.

* از آنچه که رخ داده است درس بگیرید.

* احساسات خود را بر موضوع جدیدی متمرکز کنید.

بحران در کودکان

کودکان نیز همانند بزرگسالان می‌توانند تجربیات تلخ و آسیب‌زایی داشته باشند. در بسیاری از مواردآن‌ها ممکن است درست به همان اندازه‌ی بزرگترها تحت تأثیر سوانح قرار بگیرند درحالی که این تأثیرات همیشه قابل مشاهده نبوده و به آسانی تشخیص داده نمی‌شوند. کودکان برای درک سانحه را در نظرشان گیج کننده و ممکن است تهدید کننده‌تر جلوه دهد.

متأسفانه و با کمال تعجب واکنش‌های کودکان به اندازه واکنش‌های بزرگترها مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته است و از این روست که ارائه راه کار مناسب برای برخورد با بحران کودکان مشکل است.

چگونه می‌توانید به کودک بحران‌زده کمک کنید؟

* به او احساس امنیت بدهید نه این‌که او را آرام سازید.

* بگذارید خوب گریه کند.

* بازی بچه‌ها را ببینید و نقاشی‌هایشان را مطالعه کنید.

* از یک متخصص کمک بگیرید.

شرایط بحران‌زا و مقابله با آن برای امدادگر

آنچه تاکنون مورد بررسی قرار گرفت، این بود که می‌توانید به یک نفر برای سازگاری و انطباق و سازش با بحران کمک کنید. اما تأثیرات شرایط بحرانی تجربه می‌کنید بر روی خود شما به عنوان امدادگر کمتر مورد بحث قرار گرفته است حال آنکه شما درحین ارائه کمک‌های اولیه جسمی و روانی، توجهی به مشکلات خود ندارید.

شما در حین کمک به دیگران به این دلیل که در مرکز سانحه قرار دارید فشارهای زیادی را متحمل می‌شوید. شخصی که به او کمک کرده و از او حمایت می‌کنید چنانچه به شما نزدیک است، می‌توانید از او تأثیر بپذیرید. انواع مختلف بحران، روندی مشابه را طی می‌کنند و برای انطباق و سازش با همه آن‌ها روش‌های مشابهی به کار برده می‌شوند. در ادامه‌ی مطالب، جزئیات این اثرات را با شرح ویژگی‌ها و واکنش‌های خاص آن‌ها شرح می‌دهیم. همچنین روش‌های مناسب برای مقابله با این واکنش‌های ویژه را بیان خواهیم کرد.

توانایی‌های پنجگانه در صحنه‌های حوادث

  1. حل مسأله

این توانایی فرد را قادر می‌سازد تا به طور مؤثرتری مسائل زندگی را حل نماید. مسائل مهم زندگی چنانچه حل نشده باقی بمانند، استرس روانی ایجاد می‌کنند که به فشار جسمی منجر می‌شود.

  1. تفکر اخلاق

این نوع تفکر هم به مسأله و هم به تصمیم‌گیری‌های مناسب کمک می‌کند. با استفاده از این نوع تفکر، راه‌حل‌های مختلف مسأله و پیامدهای هر یک از آن‌ها بررسی می‌شوند. این مهارت، فرد را قادر می‌سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم‌گیری خاصی مطرح نیست، با سازگاری و نعطاف بیشتر به زندگی روزمره بپردازد.

  1. تفکر انتقادی

تفکر انتقادی، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است. آموزش این مهارت‌ها، نوجوانان را قادر می‌سازد تا در برخورد با ارزش‌ها، فشار گروه و رسانه‌های گروهی مقاومت کنند و از آسیب‌های ناشی از آن در امان بمانند.

  1. توانایی حل مسئله

این توانایی فرد را قادر می‌سازد تا هیجان‌ها را در خود و دیگران تشخیص دهد، نحوه تأثیر هیجان‌ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان‌های مختلف نشان دهد. اگر با حالات هیجانی، مثل غم و خشم یا اضطراب درست برخورد نشود این هیجان تأثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی خواهد گذاشت و برای سلامت پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

  1. توانایی مقابله با استرس

این توانایی شامل شناخت استرس‌های مختلف زندگی و تأثیر آن‌ها بر فرد است. شناسایی منابع استرس و نحوه تأثیر آن بر انسان، فرد را قادر می‌سازد تا با اعمال و موضع‌گیری‌های خود فشار و استرس را کاهش دهد.

آموزه‌های مهارت‌های پایه داوطلبی.pdf